Passi mukaan ja lääkekirjanpito kuntoon – Oma Talli -palvelu helpottaa hevosihmisten tärkeitä viranomaisvelvoitteita

Tuore Ruokaviraston lääkitsemisen valvonnan raportti osoitti jälleen puutteita tallien lääkitsemisvalvonnasta. Ruokavirasto edellyttää hevosenpitäjiltä asianmukaista lääkeainekirjanpitoa. Lisäksi hevospassin tulee olla helposti saatavilla pitopaikassa sekä sen ulkopuolella.

Ruokavirasto suoritti vuonna 2021 95 tarkastuskäyntiä eri hevostalleille kolmen eri Aluehallintoviraston alueella. Valvontakäynnillä tarkistettiin lääkekirjanpidon lisäksi tallilla pidettyjen hevosten tunnistusasiakirjat eli hevospassit.

Viidesosalla talleista olivat sekä passit tarkastettavissa että lääkitykseen liittyvät käytännöt ja kirjanpito kunnossa. Parannettavaa siis löytyy monilla talleilla. Passien on oltava aina saatavilla siinä pitopaikassa, missä hevoseläintä pidetään, Ruokavirasto muistuttaa raportissaan.

Hevosen omistajan tai haltijan on pidettävä kirjaa kaikista hevoselle annetuista lääkkeistä, myös reseptivapaista itsehoitovalmisteista. Sekä Suomen Hippos että Suomen Ratsastajainliitto edellyttävät lääkekirjanpitoa kaikkien kilpailevien hevosten osalta.

Lääkekirjanpitoa voi ylläpitää haluamallaan tavalla. Suomen Hippos tarjoaa ilmaisen sähköisen lääkekirjanpidon kaikille hevosille Oma Talli -palvelussa.  Hevosen omistaja, valmentaja tai valtuutettu henkilö voivat ylläpitää hevosen lääkekirjanpitoa. Tutustu Oma Tallin sähköiseen lääkekirjanpitoon tarkemmin YouTube-videolla.

Suomen Hippos ry myöntää Hippokseen ensirekisteröitäville varsoille tunnistusasiakirjan eli hevospassin (aiemmin rekisteritodistus). Hevospassin tulee kulkea hevosen mukana, ja se tulee olla tarkistettavissa pitopaikan yhteydessä.

Ruokaviraston raportti kertoo, että passit olivat tarkastettavissa 73 %:lla talleista. Usein tallilta puuttui vuokratulla tallipaikalla olevien hevosten passeja.