Hyppää sisältöön

”Hevoset ovat vieneet mukanaan ” – Huimaa kautta ohjastava Tuukka Varis hakee kansainvälistä menestystä Espanjan EM-kilpailuista

Tuukka Varis.

Tuukka Varis edustaa Suomea Mallorcan EM-kilpailuissa. Kuva: Hippos / Juho Hämäläinen.

Raviurheilun kokelasohjastajien EM-kilpailut järjestetään Mallorcalla 23. lokakuuta. Suomea kilpailuissa edustaa hämeenkyröläinen Tuukka Varis.

Tuukka Varis, 17, on yksi kuluneen ravivuoden suurimmista sensaatioista. Vasta vuonna 2021 ensimmäisen virallisen ravilähdön niin sanotusti isojen hevosten rattailla ohjastanut Varis on ajanut kuluneen kauden aikana 26 voittoa. Valtaosa ykkössijoista on syntynyt kesäkuun jälkeen: aloittelevan ohjastajan taidot on huomattu ja vastuuta Suomen kaviourilla on tullut kiitettävissä määrin.

”Ohjastaminen on lähtenyt sujumaan, kun on saanut ajaa enemmän. On käynnistynyt tietynlainen lumipalloefekti. Hyvät hevoset sekä ihmiset niiden takana mahdollistavat menestyksen, sillä kun hevosia hoidetaan hyvin ja ne ovat kunnossa, niin menestystäkin tulee”, Varis kertoo taustoja viimeaikaisille suorituksille.

Vaikka raviyleisö ja tilastot osoittavat kasvaneen ohjastusvastuun selvästi, ei Varis itse ole asiaa suuremmin miettinyt.

”Reissussa on tullut oltua enemmän ja enemmän. Vasta viime viikkoina on havahtunut, että on tullut huima nousu starttimäärässä. Vastahan sitä mietti, että jos ajaa viisi starttia kuukaudessa, niin A-ajolupa voisi olla vuoden päästä.”

”Nyt olen kuitenkin jo päässyt ajamaan mm. Derby-karsinnoissa sekä muissa isoissa lähdöissä. Itselle nämä ovat isoja rajapyykkejä. Ensin tuli B-lupa ja sitten A-lupa. Tällä viikolla tulikin jo 200 ohjastettua starttia täyteen”, Varis taustoittaa.

Kokemus on valttia, myös raviurheilussa. Syksyllä startteja on kertynyt kolmesta seitsemään päivään viikossa.

”Kun ennen ajoin suurin piirtein kerran viikossa, saattoi jo kauan ennen lähtöä olla vähän perhosia vatsanpohjassa. Sitten kun sai ajaa hevosia, joille pedattiin jo etukäteen menestystä, jännitti myös se, onnistuuko itse. Onneksi sain käyttää ne mahdollisuudet ja menestystäkin sitten tuli”, Varis muistelee.

”Nyt olen yrittänyt paneutua lähtöihin päivä kerrallaan. Sataprosenttisesti lähtöihin keskitytään vasta lähellä starttia, ettei niitä tule turhaan stressattua. Nykyään aikaa jääkin jo enemmän taktisten kuvioiden miettimiseen.”

Raveja Varis kiertää pitkälti omalla autollaan. 17-vuotissyntymäpäivänä hankittu poikkeusajolupa on ollut enemmän kuin tarpeen ohjastajalle.

”Kortin suoritin nopealla aikataululla, kun halusin ohjastamaan 14. tammikuuta Forssan raveihin omalla autolla. Soitin autokouluun noin viikko ennen syntymäpäiviäni, että onnistuisiko tunnit näin pikaisella aikataululla. Parhaimpana päivänä ajoinkin kuusi ajotuntia ja siinä sivussa luin teoriaa.”

”Kortin sain syntymäpäivänäni 13. tammikuuta, ja 14. tammikuuta mentiin Forssaan. Sittemmin auton mittariin on kertynyt jo 40 000 kilometriä”, Varis naureskelee.

Hevonen on kaiken keskiössä

Ennen ohjastamista hevosten rattailla, Varis oli aktiivinen poniohjastaja. Ura raviurheilun parissa on ollut ohjastajalupauksen tähtäimessä pitkään.

Kun syytä kiinnostukselle utelee, tulee vastaus apteekin hyllyltä.

”Kyllä ne ovat ne hevoset ja se, miten ihminen ja hevonen tekevät saumattomasti yhteistyötä. Hieno on huomata, miten hevoset haluavat kilpailla. Niiden tahtotila on vahva, eikä ole yksioikoista, että ihmiset niitä alkaisivat määräämään. Hevoset ovat lajin itseoikeutettuja tähtiä. Niiden suorituksilla on suurin vaikutus ohjastajan menestykseen.”

”Hevoset ovat vieneet mukanaan. Se, että saa toimia niiden kanssa ja saa kontaktin niihin, on ainutlaatuista. Lajin parissa toimii myös hienoja ihmisiä, ja on ollut mukava huomata, miten avoimia ihmiset lajin parissa ovat”, Varis kertoo.

Avoimin mielin nuori ohjastaja suuntaa myös sunnuntaina Espanjan Mallorcalla ajettaviin kokelasohjastajien EM-kisoihin. Suomen lisäksi ohjastuskokemusta löytyy mm. Ruotsin kaviourilta, mutta Espanja on raviareenana uusi tuttavuus hämeenkyröläiselle.

”Lähtökohtaisesti lähdetään edustamaan Suomea. Reissulta haetaan kokemusta ja itselle oli tosi iso juttu, kun sain kutsun kilpailuun ja saan edustaa suomalaisten kokelaiden osaamista ulkomailla”, Varis kertoo.

”Voittamiseen ei kyllästy koskaan, mutta ei siitä harmia tule, jos menestystä ei kilpailusta tulisikaan. Kokemus ja Suomen edustaminen on pääasia.”

Tuukka Variksen kanssa vuoden 2022 kokelaiden EM-tittelistä kilpailevat

Nathan Rammant, Belgia

Hussein Kassir, Tanska

Nicolas R. Brossard, Ranska

Calvin Broughan, Irlanti

Mats Wester, Hollanti

Tord R Salte, Norja

Catalina Fuster, Espanja

William Ekberg, Ruotsi

EM-titteli ratkaistaan neljässä osalähdössä. Jokaisen osalähdön voittaja saa viisi (5) pistettä enemmän kuin toiseksi tullut, toiseksi tullut saa kolme (3) pistettä enemmän kuin kolmas ja kolmas saa kaksi (2) pistettä enemmän kuin neljäs. Seuraavasta sijoista alaspäin pisteitä vähennetään yksi per sija. Viimeiseksi sijoittunut saa yhden pisteen.

Jos ohjastaja ei saa lähtöön hevosta, saa tämä kuusi (6) pistettä. Jos hevonen hylätään, saa ohjastaja yhden pisteen.

EM-kilpailujen lähtölistat, kellonajat Suomen aikaa

1. osalähtö (kello 17.50)

2. osalähtö (kello 18.15)

3. osalähtö (19.05)

4. osalähtö (19.55)

Mallorcan EM-lähdöt ajetaan San Pardon raviradalla. Lähtöjen tallenteet ovat nähtävissä raviradan Youtube-kanavalta.