Suomen Hippos selvittää Kuninkuusraviviikonlopun tapahtumia – Evartti määrättiin kilpailukieltoon

Suomen Hippos katsoo, että Kouvolan Kuninkuusravien tapahtumia on aihetta selvittää ja tarvittaessa tarkentaa ravikilpailujen sääntöjä ja toimintaohjeita. Keskustelu viikonlopun tapahtumista on aloitettu välittömästi maanantaina yhdessä suurkilpailuvalvojien ja Kouvolan raviradan edustajien kanssa.

Kuninkuuskilpailun päätösmatkan tapahtumat

Kuninkuuskilpailun päätösmatkan onnettomuudessa olleet hevoset ohjattiin sunnuntaina välittömästi eläinlääkärin tarkastukseen ja Suomen Hippoksen eläinlääkärit olivat yhteydessä valmentajiin vielä maanantaina aamulla.

“Kuninkuusmatkan loppusuoran onnettomuus oli valitettava ja säikäytti meidät yleisössä, mutta onneksi hevoset ja ohjastajat selvisivät ruhjeilla”, toimitusjohtaja Minna Mäenpää Suomen Hippoksesta kertoo.

Maanantaina tarkastettuihin valvojaraportteihin ei ollut merkitty loppusuoralla hidastaneelle Evartille kilpailukieltoa. Valvojien ja Suomen Hippoksen edustajien maanantaina käymän keskustelun jälkeen tehtiin päätös määrätä Evartille kilpailukielto, joka kumotaan, kun todistus eläinlääkärin tarkastuksesta on toimitettu Hippokseen. Asia kirjattiin tiistaina myös Heppa-järjestelmään. Päätöksestä on ilmoitettu hevosen valmentajalle.

Ravikilpailusääntöjen perusteella Suomen Hippoksen kilpailuosastolla on oikeus poikkeuksellisissa tilanteissa ja perustelluista syistä määrätä kilpailijoille kurinpidollisia tai turvaamistoimen luonteisia seuraamuksia.

Tavoitteena kehittää ravikilpailutoimintaa

Päätösmatkan lisäksi viikonlopun aikana on noussut esiin muita tilanteita, jotka halutaan selvittää, jotta hevosten hyvinvointia ja turvallisuutta voidaan entisestään edistää, ja jotta päätökset ja toiminta kaikissa ravikilpailuissa ovat yhtenäisiä. Voimakeinojen käyttö eläinten kanssa ei ole koskaan hyväksyttävää, eikä turvallisuus esimerkiksi palkintojenjakotilanteissa saa vaarantua.

Osana nyt käynnistettyä keskustelua halutaan käydä avointa vuoropuhelua valmentajien ja ravialan muiden ammattilaisten kanssa.

“Hevosten hyvinvoinnin varmistaminen on kaiken toiminnan lähtökohta jokaisessa ravilähdössä, niin arkena kuin Kuninkuusraveissakin. Uskon, että jokainen hevosten kanssa työskentelevä haluaa aina hevosen parasta. Sääntöjä ja toimintaa on kuitenkin aina pystyttävä rehellisesti arvioimaan. Mikäli kukaan ravikilpailuiden katsoja tai osallistuja kokee huolta hevosten hyvinvoinnista, voi aina ottaa yhteyttä Suomen Hippokseen”, Mäenpää muistuttaa.

Lisäksi Suomen Hippos haluaa muistuttaa, että kun kyse on eläimistä ja ihmisistä, mikään onnettomuus ei ole televisio- tai someviihdettä, eivätkä esimerkiksi henkilön tai eläimen terveystiedot ole muiden kuin henkilöiden itsensä tiedotettavia asioita.

Minna Mäenpää
Toimitusjohtaja, Suomen Hippos