Suomen Hippos ja Ratsastajainliitto purkavat karanteenisuosituksiaan herpesvirukseen liittyen 12. huhtikuuta alkaen

Kuva:Hippos/Ville Vuorinen

Euroopassa levinneen herpesviruksen takia Suomen Ratsastajainliitto keskeytti ratsastuskilpailutoiminnan Suomessa määräajaksi. Lisäksi Suomen Hippos ja Ratsastajainliitto suosittelivat ulkomailta tuleville hevosille vähintään 14 vuorokauden karanteenia. Maahan saapuvien hevosten karanteenisuositus poistuu maanantaista 12. huhtikuuta alkaen.

Suomi on säästynyt Keski-Euroopassa lukuisia kuolemantapauksia aiheuttaneelta herpesvirukselta (EHV-1), eikä välitöntä uhkaa taudin leviämiselle ole. Hippos ja Ratsastajainliitto purkavat suosituksiaan hevosten 14 vuorokauden karanteenista ja maanantaista 12.4. alkaen hevosten maahantulo on mahdollista ilman suositeltua karanteenia. Parhaillaan karanteenissa olevien hevosten tulisi suorittaa meneillään oleva karanteeni normaalisti loppuun.

”Suosituksia voidaan nyt purkaa, sillä uhka herpesviruksen leviämiselle on pienentynyt viikkojen ja päivien mittaan. Suosituksien poistumisesta huolimatta tilannetta tarkkaillaan jatkuvasti, ja jos tilanne muuttuu äkillisesti, voidaan karanteenisuositukset ottaa nopeastikin käyttöön”, Hippoksen asiantuntijaeläinlääkäri Martti Tala kommentoi.

Hippos ja Ratsastajainliitto suosittelevat kiinnittämään jatkossakin korostetusti huomiota käsihygieniaan ja varusteiden puhtauteen. Hevosten herpesvirus saattaa olla pitkään oireeton ja tauti saattaa levitä huomaamattomasti hyvin nopeasti.

”Suomi on onneksi toistaiseksi välttynyt aggressiiviselta hevosten herpesvirukselta. Tilanne voi kuitenkin muuttua hetkessä, jos yhdenkin hevosen mukana tauti kulkeutuu Suomeen. On siis äärimmäiseen tärkeää kiinnittää hygieniaan korostetusti huomiota, vaikka karanteenisuositukset pääosin poistuvatkin”, Ratsastajainliiton urheilujohtaja Jutta Koivula kommentoi.

Ratsastajainliitto suosittelee, että kilpailuihin ja valmennuksiin osallistuvien hevosten lämpö mitataan päivittäin ja tulokset kirjataan ylös. Myös hevosen yleisvointia pitää seurata tarkasti, ja siihen kannustetaan myös kilpailupaikkojen stewardeja ja eläinlääkäreitä. Yleisvoinniltaan jollain tavalla poikkeavaa hevosta ei saa tuoda kilpailupaikalle tai valmennukseen. SRL:n mukaan ulkomailta tuotua hevosta ei saa tuoda kilpailupaikalle tai valmennuksiin ennen kuin se on ollut vähintään 14 päivää karanteenimaisissa olosuhteissa, ja pysynyt terveenä. Tapahtumapaikalla on vältettävä kaikkea kontaktia vieraiden hevosten ja ihmisten välillä.

Suomen Hippoksen mukaan ravihevonen voi tulla Suomeen kilpailemaan ulkomailta ilman 14 vrk:n karanteenia 12.4. alkaen. Kuitenkin kaikkia viranomaisten antamia määräyksiä ja ohjeita liittyen koronaepidemiaan tulee noudattaa tarkasti. Kaikkia kontakteja vieraiden ihmisten ja hevosten kanssa tulee välttää huolellisesti.

Martti Tala

Asiantuntijaeläinlääkäri, Suomen Hippos