Suomenhevosten Varsalive päättyi maanantain ja tiistain välisenä yönä. Tänä keväänä 13 päivän ajan kestänyt Varsalive keräsi pelkästään YouTubessa lähes 35 000 katselukertaa. Lisäksi orivarsojen arkea esitettiin muun muassa ISTV:ssä.
Varsojen elämää seurattiin YouTubessa lähes 35 000 katselukerran verran. Lisäksi ISTV:n katsojat saivat ihastella varsojen elämää kuuden tunnin ajan.
”Suomenhevonen ja kotimainen hevoskasvatus tarjosivat selvästi meille suomalaisille tarpeellisen slow-TV-hetken touko-kesäkuun vaihteeseen. Viime vuonna lähetyksellä oli noin 1 000 katselukertaa päivässä, ja tänä vuonna pelkästään YouTubessa tuo luku nousi lähes 2 700 katselukertaan vuorokaudessa,” kertoo Suomen Hippoksen toimitusjohtaja Minna Mäenpää tyytyväisenä.
Varsalive näkyi sosiaalisessa mediassa niin alan ammattilaisten kuin palvelutalojen ja päiväkotien julkaisuissa. Eräs pienryhmäluokan opettaja kertoi näyttäneensä liveä koulupäivän aikana – erityisoppilaat olivat olleet siitä kovin kiinnostuneita.
”Hevonen koskettaa kiistatta vauvasta vaariin. Iso kiitos jälleen Kari-Markku Karjalaiselle, joka avasi tallinsa ovet tämän mahdollistamiseksi. Suomenhevonen tarvitsee nyt tekoja meiltä kaikilta – olivatpa ne pieniä tai suuria, talliyrittäjien tai päättäjien tekemiä.”
Varsalive 2025 tiivistettynä
Suomen Hippos käynnisti suomenhevosten Varsalive-lähetyksen 21.5. Kari-Markku Karjalaisen tallilta Orimattilasta. Lähetystä pystyi seuraamaan vuorokauden ympäri, ja sen päätähtinä esiintyivät kaksi orivarsaa emätammoineen. Ensimmäisen viikon aikana ulkokamerassa nähtiin pääasiassa Härmän Aurora varsoineen, kun taas tallikameran kautta päästiin seuraamaan Ukaasia ja sen orivarsan yöllisiä touhuja.
Viikon kuluttua varsat olivat jo sen verran kasvaneet, että ne pääsivät samaan tarhaan tutustumaan toisiinsa. Päivien aikana katsojat pääsivät seuraamaan varsojen kasvua ja ensimmäisiä rohkeita yhteisleikkejä. Livekameroiden sammuttua 2.6. tammat ja varsat siirtyivät kesälaitumille.
Pelkästään YouTubessa liven keskimääräinen katseluaika oli 8 minuuttia ja 34 sekuntia, ja sitä seurasi yli 16 000 uniikkia katsojaa.