Tiedote lisenssiuudistuksen aikatauluista

Suomen Hippos ry:n koordinoima lisenssityöryhmä valmistelee yhteistyössä alan toimijoiden kanssa suomalaisen raviurheilun lisenssijärjestelmän kehittämistä. Lisenssiuudistuksen toteutuessa järjestelmä astuu voimaan kauden 2014 alussa. Siirtymäaika tulee jatkumaan vuoden 2014 ajan.

Tällä hetkellä lisenssiuudistuksen valmistelussa on menossa vaihe, jonka aikana lisenssityöryhmän valmistelema esitys on lausuntokierroksella. Lausuntonsa lisenssiuudistuksesta antavat Suomen Hevosenomistajien Keskusliitto ry:n (SHKL) alueelliset jäsenyhdistykset, Suomen Ravivalmentajat ry sekä nuorisoraviurheilun edustajat viikon 17 loppuun mennessä.

Keskustelutilaisuus lausunnoista SHKL:n jäsenten kanssa järjestetään Vermossa Finlandia-ajon alla lauantaina 27.4. Lisenssityöryhmä kokoontuu käsittelemään lausuntoja viikolla 18, minkä jälkeen Suomen Hippoksen hallitus käsittelee lisenssiuudistusta kokouksessaan 15.5.2013.

Suomen Hippoksen Facebook-ryhmä Lisenssi-Face tullaan avaamaan maanantaina 6.5. Keskusteluryhmässä alan toimijat voivat esittää lisenssiuudistukseen liittyviä kysymyksiä Hippoksen edustajan vastattavaksi sekä etsiä tietoja lisenssiuudistuksesta.

”Toimijoille tulee riittämään hyvin aikaa etsiä omaan harrastukseen tai ammattiin parhaiten sopiva lisenssiluokka ennen kuin uudet luokat sekä määritteet astuisivat uudistuksen toteutuessa lopullisesti voimaan lisenssikauden alussa 1.4.2015”, Suomen Hippos ry:n kilpailutoimenjohtaja Jukka Niskanen sanoo.

”Suunnitteilla on netissä toimiva lisenssilaskuri, joka auttaa ohjaamaan lisenssin haltijat itselleen sopivaan lisenssiluokkaan. Suomalaisessa raviurheilussa suurin osa valmentajista on harrastajavalmentajia, joiden toimintaan lisenssiuudistus ei tule aiheuttamaan minkäänlaisia muutoksia nykytilanteeseen nähden.”

Uuden lisenssijärjestelmän ydinajatuksia ja pyrkimyksiä ovat:

• Taata kaikille mahdollisuus harrastaa raviurheilua ja pitää sisääntulokynnys alalle matalana.
  • Tarjota jatkossa juniori-, oppilas ja amatööriohjastajille aikaisempaa enemmän kilpailumahdollisuuksia omissa lähdöissään sekä tukea uraputkea ponitoiminnasta ammattilaiseksi ja aina seniorivalmentajaksi saakka.
  • Mahdollistaa ja tukea nousua portaittain sekä kannustavasti ylöspäin joko harrastajaksi, omistajaksi, puoliammattilaiseksi tai ammattilaiseksi.
  • Selkeyttää ja kannustaa siirtymisessä nuorisotoiminnan piiristä raviurheiluun.
  • Turvata ammattimaisen ohjastaja- ja valmennustoiminnan edellytyksiä.
  • Mahdollistaa senioreiden toiminnan jatkuminen nykyistä lisenssijärjestelmää paremmin.
  • Saattaa alan kaupallinen toiminta valvonnan piiriin sekä laadullisesti että myös yhteiskunnallisten velvoitteiden osalta.
  • Kehittää alan koulutusta ja edistää hevosten hyvinvointia.
  • Parantaa omistajien oikeusturvaa sekä palveluita.
  • Luoda aikaisempaa parempi ja läpinäkyvämpi lisenssijärjestelmä.

Lisätietoja,
Jukka Niskanen