Tiedote lisenssijärjestelmän uudistamisesta ja kehittämisestä

Suomen Hippos ry:n kilpailuosasto ja lisenssityöryhmä valmistelevat yhteistyössä alan toimijoiden kanssa raviurheilun lisenssijärjestelmän kehittämistä. Uudistuksista tiedotetaan säännöllisesti tämän vuoden ajan. Toteutuessaan järjestelmän mahdolliset velvoitteet astuvat voimaan vasta vuoden 2015 alussa.

Suomen Hippos ry:n asiantuntijatyöryhmä on valmistellut ja selvittänyt lisenssijärjestelmän uudistamista vuoden ajan. Suomalaisen raviurheilun lisenssijärjestelmän kehitystyötä pohjustetaan taustatöillä ja tilastoanalyysilla.

Lisenssiuudistuksen peruskulmakiviin lukeutuu harrastustoiminnan kynnyksen pitäminen mahdollisimman matalana sekä nykyisen lisenssijärjestelmmän parantaminen. Kaikkien järjestelmän piirissä olevien tahojen, niin ammattilaisten kuin harrastajien, toimintaedellytykset halutaan säilyttää ja kehittää niitä.

Uuden lisenssijärjestelmän ydinajatuksina ja pyrkimyksinä ovat:

•  Taata kaikille mahdollisuus harrastaa raviurheilua ja pitää sisääntulokynnys alalle matalana.
  •  Tarjota jatkossa juniori-, oppilas ja amatööriohjastajille aikaisempaa enemmän kilpailumahdollisuuksia omissa lähdöissään sekä tukea uraputkea ponitoiminnasta ammattilaiseksi ja aina seniorivalmentajaksi saakka.
  •  Mahdollistaa ja tukea nousua portaittain sekä kannustavasti ylöspäin joko harrastajaksi, omistajaksi, puoliammattilaiseksi tai ammattilaiseksi.
  •  Selkeyttää ja kannustaa siirtymisessä nuorisotoiminnan piiristä raviurheiluun.
  •  Turvata ammattimaisen ohjastaja- ja valmennustoiminnan edellytyksiä.
  •  Mahdollistaa senioreiden toiminnan jatkuminen nykyistä lisenssijärjestelmää paremmin.
  •  Saattaa alan kaupallinen toiminta valvonnan piiriin sekä laadullisesti että myös yhteiskunnallisten velvoitteiden osalta.
  •  Kehittää alan koulutusta ja edistää hevosten hyvinvointia.
  •  Parantaa omistajien oikeusturvaa sekä palveluita.
  •  Luoda aikaisempaa parempi ja läpinäkyvämpi lisenssijärjestelmä.

Suomalaisessa raviurheilussa toiminta perustuu laajaan harrastajapohjaan, jonka toimintaa halutaan tukea ja edistää.

”Aikaa mahdollisiin muutoksiin tutustumiseen ja niihin reagoimiseen omassa toiminnassa tulee olemaan vielä paljon, jos lisenssin omistajan osalta sellainen on edes tarpeen. Suurimmalla osalla toiminta tulee joka tapauksessa jatkumaan entisellään. Uudistuksen toteutuessa lisenssijärjestelmä astuisi voimaan kauden 2014 alussa ja siirtymäaika järjestelmään tulee jatkumaan koko vuoden 2014 ajan”, Suomen Hippoksen kilpailutoimenjohtaja Jukka Niskanen sanoo.

Lisenssinhaltijoista lukumääräisesti suurin joukko, noin 4100 valmentajaa 4500:sta, on harrastajavalmentajia, joilla on valmennuksessaan yksi tai muutamia hevosia. Heitä uuden järjestelmän mahdolliset rajoitteet eivät tule koskemaan, vaan toiminta jatkuu täysin nykyisellään ilman, että keskusjärjestö siihen mitenkään ottaa kantaa.

”Tyypillisen harrastajavalmentajan osalta uudistus ei voimaan astuessaan vaikuta hänen toimintaansa millään tavalla. Olemme käyneet läpi tilastoaineiston nykyisten valmentajien volyymista sekä toiminnasta tarkkaan läpi ja tiedämme, miten nykyiset valmentajat sijoittuvat uudessa järjestelmässä”, Niskanen kertoo.

”Sekin on tiedossamme, että Suomessa on yksittäisiä henkilöitä, joilla voi olla suuri määrä hevosia valmennuksessa ja jotka eivät tule vaadittuja uusia kriteerejä välttämättä läpäisemään. Tämä on se pieni yksittäinen osa uutta lisenssijärjestelmää, jolla voidaan katsoa olevan harmaata taloutta kitkevää vaikutusta.”

Informaatiota lisenssijärjestelmästä tullaan jakamaan pitkin kevättä ja vuotta 2013 hankkeen edetessä. Perusteilla on myös lisenssiuudistuksen oma ryhmä Facebookiin, jossa alan toimijat voivat esittää heitä askarruttavia kysymyksiä Suomen Hippoksen edustajan vastattavaksi. Lisenssi-Face avataan toukokuussa 2013.

Lisätietoja,
Jukka Niskanen