Hyppää sisältöön

Raviohjastajien ajotavat ovat siistiytyneet merkittävästi kymmenen vuoden aikana – rikkeiden määrät laskeneet 32 prosenttia

Raviohjastajien ajotaparikkeet ovat pudonneet merkittävästi kuluneen kymmenen vuoden aikana, selviää Hippoksen Heppa-järjestelmän tilastoista. Vuosikymmenen aikana pudotusta rikkeiden lukumäärässä on tapahtunut peräti 32 prosenttia.


”Selkeästi on huomattavissa kulttuurin muutosta. Ajotavat on ”siistiytyneet” selvästi, mikä näkyy varsinkin maalisuoralla. Turha ohjastajan liikkuminen ja ohjien heiluttelu on vähentynyt. Sääntömuutoksien myötä rangaistuksia voidaan jakaa myös ns. ”rumasta” ajotavasta, jos kärryillä tehdään kaikkea ylimääräistä ja vaikka tämä ei kohdistuisikaan hevoseen”, Hippoksen sääntövaliokunnan puheenjohtaja Ismo Kovanen kommentoi.

Ajotaparikeillä tarkoitetaan hevosen liiallista tai sääntöjen vastaista käskemistä ajovitsalla tai ohjilla. Esimerkiksi ajovitsaa saa kevyen merkinannon lisäksi käyttää kevyeen käskemiseen. Kevyen käskemisen maksimimäärä on ajovitsalla tai ohjilla noin 5 kertaa.

Ajotaparikkeiden määrään on viime vuosina kiinnitetty huomiota. Jos neljännesvuosittain tehtävässä tilastotarkastelussa yksittäisen henkilön rikkeiden suhteellinen määrä nousee tilastoista esille, ovat toimihenkilöt häneen yhteydessä. Tapa on todettu toimivaksi Suomen lisäksi naapurimaassa Ruotsissa.

”Yhdestä rikkeestä ei lähdetä laittamaan kirjettä kotiin, mutta jos huomataan että starttimääriin suhteutettuna rikkeiden määrä ylittää selvästi keskiarvon, niin meiltä lähtee viestiä ohjastajalle. Täytyy antaa kiitokset kaikille ohjastajille ja erityisesti paljon esillä oleville, sillä suurista starttimääristä huolimatta näitä lähtee hyvin harvoin”, Kovanen täsmentää.

Rikkeiden vähentyminen seurantajaksolla kertoo Kovasen mukaan vielä paljon enemmän, kuin luvut antavat ymmärtää. Rangaistuksien rajoja on kiristetty noin viisi vuotta sitten, ja tiukentuneesta tuomarilinjasta huolimatta luvut ovat jatkaneet laskuaan.

”Rangaistavuuden rajaa on tosiaan kiristetty selvästi tarkastelujakson aikana. Moni asia, josta nykyään rangaistaan, olisi kymmenen vuotta sitten ollut sääntöjen puitteissa. Suuria harppauksia ollaan siis otettu.”

Keskiössä hevosen hyvinvointi

”Raviväelle hevosen hyvinvointi on ykkösasia tässä lajissa. Ihmiset tekevät kaikkensa, että hevosella on hyvä olla. Ravikilpailuissa tämä ei jää epäselväksi”, Hippoksen asiantuntijaeläinlääkäri Martti Tala kommentoi.

”Kilpailutilanteissa ajotaparikkeitä tulee väistämättä välillä, kun lähtöjä ajetaan vuosittain tuhansia. Hienoa kuitenkin huomata, että rikkeet jatkavat vähenemistään.”

Raveissa myös kilpailutilanteiden ulkopuolella hevosten hyvinvointiin kiinnitetään huomiota.

”Kuten ajotaparikkeissä, kyse on pitkälti oikean tiedon leviämisestä eteenpäin. Jokaisella lajissa on oma roolinsa, jotta oikeita ja hyväksi todettuja toimintatapoja saadaan vietyä eteenpäin. Valvomme kilpailupaikalla muun muassa hevosten varusteita ja niiden sopivuutta. Päivitämme aktiivisesti Hippoksen kilpailuosastolla varusteopasta, josta löytyy tietoa esimerkiksi sopivista varusteista. Pyrimme tältä osin pitämään oikean tiedon saatavilla”, Tala kertoo.