Hyppää sisältöön

Oriin sperman kuljettamisen vaihtoehdot siitoskaudella 2023

Kuvassa nainen mittaa oriin sperman määrää putkilossa

Oriasemilla tehdään vuosittain hyvää ja tarkkaa työtä astutuksien onnistumisten eteen. Kuva Pirje Fager-Pintilä

Siirtospermalähetysten logistiikan ongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina, koska useampi toimija on muuttamassa toimintatapojaan pikarahtitoimitusten suhteen. Suomen Hippos on selvittänyt eri vaihtoehtoja kuljetuksien järjestämiseksi.

”Spermankuljetusongelmat ovat olleet ongelmallisia koronavuosista alkaen. Yrityksillä on halu siirtää pikapakettikuljetukset pois joukkoliikennevälineistä, yön yli tapahtuviin rekkakuljetuksiin. Suomen Hippos on hyvin tietoinen asiasta ja siirtospermasiemennysten vaikeudet nähdään merkittävänä kasvatuksen esteenä. Sen vuoksi olemme tehneet selvityksen eri vaihtoehdoista.” kasvattamisen ja omistamisen palveluiden johtaja Kimmo Lampinen valottaa.

Selvitettyjä vaihtoehtoja ovat:

  • Matkahuolto
  • Posti pikapakettipalvelu
  • VR
  • Onnibus / MyXline
  • Jetpack, lentorahti

MATKAHUOLTO

  • Matkahuollosta ei ole mahdollista selvittää keskitetysti mitkä reitit ovat käytössä, vaan reitit ja aikataulut täytyy tapauskohtaisesti selvittää paikallisen Matkahuollon kanssa.
  • Matkahuolto myös vähentää palvelupisteitään siirtyen enenevässä määrin rekkakuljetuksiin.
  • Strategiana on lähivuosina lopettaa linja-autojen mukana tapahtuva rahtitoiminta sekä Matkahuollon palvelupisteet linja-autoasemilla. Palvelupisteiden lopettaminen vaikeuttaa pakettien siirtoa bussilinjalta toiselle.
  • Itä-Suomessa ei ole enää bussikuljetuksia.
  • Yön yli kuljetukset onnistuvat runkolinjoilla, mutta ongelmallisia ovat sunnuntain lähetykset maanantaiksi ja perjantain lähetykset lauantaiksi (lauantaina ei välttämättä ole henkilökuntaa).
  • Rahtitaksitoiminta on lopetettu.

POSTI Yön yli paketti: Express

  • Monin paikoin ensimmäinen mahdollinen toimitus seuraavana päivänä vasta klo 16–17 (yön yli paketti aamuksi).
  • Lauantain lähetys ei pääsääntöisesti onnistu.
  • Sunnuntain lähetys ei pääsääntöisesti onnistu.
  • Käytännössä toimitukset ovat mahdollista tiistaista perjantaihin.

VR

  • On lopettanut kaiken pienrahtitoiminnan.

ONNIBUS

  • Rahtitoiminta busseissa tapahtuu jatkossa MyXline-sovelluksen kautta. MyXline on alustataloussovellus (pakettikuljetusten Wolt/Foodora)
  • Lähetykset onnistuvat suorilla linjoilla MyXline-sovelluksen kautta: Hinta 50 € + alv
  • Sovelluksen kautta voidaan lähettää myös muita reittejä.
  • Vaihtoehtoja:
    • Paketti viedään Onnibussin bussille – hakija noutaa bussista:
      • paketti ei siirry bussista toiseen
      • paketti ei jää mihinkään säilytykseen, jos bussi jatkaa matkaansa
    • Paketti kuljetetaan MyXlinen välityksellä lähettäjältä ja/tai vastaanottajalta:
      • Oriasema -> MyXline (-> Onnibus) -> kuljetus tamman kotitallille
      • Pyyntö kuljetuksesta jätetään järjestelmään, mutta lisäksi täytyy tarkastaa, onko kuljetus hyväksytty (eli löytyykö kuljettaja).
      • Kuljetuspalvelua ei ole välttämättä aina ja koko Suomessa

MyXline-ohjeet lyhyesti

  • Rekisteröidy asiakkaaksi MyXline-sovellukseen ja tee tilaus kaupungista toiseen.
    • Täytä kaikki kohdat tarkasti. Erityisen tärkeää on vastaanottajan matkapuhelimen oikeellisuus (sitä vastaan OB:n kuljettaja antaa lähetyksen noutajalle).
  • Teippaa paketin kiinni MyXline-teipillä.
  • Lisää/liimaa paketin sivuun rahtikirjatasku.
  • Tulosta sähköpostiisi saapunut tilausvahvistus/rahtikirja ja laita se rahtikirjataskuun.
  • Vie lähetys linja-autoasemalle oikeaan Onnibus linja-autoon ja anna lähetys kuljettajalle (hän ottaa rahtikirjan ja laittaa sen ohjaamoon).
  • Soita vielä vastaanottajalle ja varmista, että hän on paikalla vastaanottamassa lähetystä hyvissä ajoin.
  • Hotline/päivystysnumero mikäli apua tarvitaan lähetysten tekemisissä 050 544 0889 (käytännön yhteyshenkilönä toimii Jaana Kapanen).
  • Opetusvideo MyXline-järjestelmään

Myxline.fi

JETPACK: Lentorahti Finnairin lennoilla

  • Hinta 95 € lentokentältä lentokentälle.
  • Helsingistä lähetykset onnistuvat kaikille lähteville lennoille, mutta maakunnista turvatarkastuksen mahdollisuus yksityisille näytteen tuojille on vain Kuopiosta, Oulusta, Rovaniemeltä ja Porista.
  • Lähetys tulee olla varattuna järjestelmäämme joko puhelimitse (0800 55 22 00) tai sähköpostilla (asiakaspalvelu@jetpak.fi) viimeistään 5 tuntia ennen lentoa.
  • Lähetys tulee viedä kentälle viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä.
  • Paketin max koko on 30x30x30 ja 5 kg.
  • Hinta sisältää: lennon (esim. Oulu-Helsinki), turvatarkastusmaksun, polttoainelisän, handling-toiminnot nouto- ja vastaanottopäässä sekä kapasiteettilisämaksun lennoille.

HUOM! Mikäli tälle palvelulle on käyttöä, ilmoittakaa siitä Suomen Hippokseen (kimmo.lampinen@hippos.fi) niin Jetpack lisää tämän palvelun hinnastoonsa ja ohjeistaa henkilökuntansa.

Ehdotuksia ja ajatuksia aiheeseen liittyen voi toimittaa Kimmo Lampiselle, kimmo.lampinen@hippos.fi.